Seznam výukových programů
Co tě žere? aneb potravní řetězec
Cílem programu je seznámit děti blíže s potravním chováním zvířat v přírodě.
Během úvodního povídání si řekneme příklady zvířat z každé skupiny (býložravci, masožravci, všažravci), která děti znají a která mohou vidět ve svém okolí. Následně se pokusíme tyto příklady spojit do modelového potravního řetězce. Ve druhé části se děti rozdělí do skupinek a s pomocí sady obrázků a nápovědou se budou snažit sestavit vlastní potravní řetězec.
Na závěr pak jejich práci společně zhodnotíme a povíme si, na co zajímavého děti přišly a jestli je třeba něco překvapilo. Zamyslíme se také nad otázkami, zda se může stát z vlka vegetarián a z krávy masožravec a krátce si povíme i něco ke krmení zvířat v zoo.
-
Program probíhá pouze v zooškole.
-
Program je vhodný pro 3. – 6. třídu ZŠ
Chováme se jako zvířata?
Program je zaměřen především na poznatky z oblasti etologie. V první části se za pomocí prezentace seznámíme s pojmem etologie a její historií a se základním rozdělením typů chování. Následuje samostatná práce v areálu zoo - ve skupinách si děti vyzkouší vyplnit etogram na základě přímého pozorování vybraného zvířete. Program pak uzavřeme v zooškole, kde každá skupina představí výsledky svého pozorování, společně se o nich pobavíme a zkusíme si odpovědět na otázku, zda se chováme jako zvířata.
-
Program probíhá v zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný pro 6. třídu - SŠ
Koho potkáme v lese?
V tomto programu se děti blíže seznámí se zvířaty, která mohou potkat v našich lesích.
Po krátkém úvodu následuje poslechová prezentace, kdy se děti budou snažit uhádnout zvíře podle zvuku, který vydává. Ke každému zvířeti si zároveň řekneme více informací - jaký je jeho způsob života, čím se živí a podobně. Využívány budou rekvizity jako ukázka paroží, plodů apod.
V druhé části se děti budou snažit přiřadit zvířata ke stopám, které v lese můžeme najít a nebudou to pouze otisky tlap.
Program je zakončen čtením pohádky "O uličnících v lese" a následnou diskusí, jak bychom se v lese měli chovat.
-
Program probíhá pouze v zooškole.
-
Program je vhodný pro děti MŠ - 2. třídy
Malý výlet do Asie
Cílem progamu je seznámit děti s rozmanitostí asijské fauny a poznat blíže některé zástupce, které v zoo chováme.
Program začíná úvodním povídáním o Asii jako kontinentu - pestrá paleta přírody a s tím související množství živočišných druhů.
Dále pokračujeme areálem zoo, kde se budeme zastavovat u vybraných druhů zvířat, o kterých si povíme více informací. K tomu se budou vázat i aktivity, které budou děti plnit a zkoušet. Pro zapisování všechn informací dostanou účastníci Badatelský deník, který si budou moci odnést do školy nebo domů.
-
Program probíhá v areálu zoo
-
Program je vhodný pro 4. - 6. třídu
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině jsou zaměřeny na úmluvu o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících druhů zvířat a planě rostoucích druhů rostlin - CITES. Ve výukovém programu nechybí celá řada interaktivních prvků a pomůcek včetně několika hraných scének z návratu z dovolené či letištní kontroly. Součástí programu je ukázka pochybných suvenýrů a pašeráckých praktik. V neposlední řadě jsou děti seznámeny s podobou současného ilegálního obchodu se zvířaty a možnostmi, jak mu zabránit a chránit ohrožené druhy.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 6. až 8. tříd ZŠ.
Prales na talíři
Výukový program Prales na talíři je zaměřen ekosystém tropického deštného pralesa a na nebezpečí, které pro něj znamená kontroverzní pěstování palmy olejné. Účastníci programu se nejprve seznámí s biotopem deštných pralesů a životem v nich. Další částí programu je seznámení s palmou olejnou, způsobem jejího pěstování v Indonésii a představení produktů obsahujících palmový olej. Souvislost deštných pralesů a jejich devastace je znázorněna pomocí myšlenkové mapy a kartiček vyobrazujících osoby a zvířata z celého světa. Závěrem celého programu je zkrácená verze dokumentárního filmu "Zelená poušť" a na ní navazující debata s dětmi o dané problematice. Ve výukovém programu nechybí celá řada interaktivních pomůcek včetně křížovky, vymýšlení reklamních sloganů k jednotlivým produktům obsahujícím palmový olej nebo praktická ukázka exotických hudebních nástrojů z tropické oblasti.
-
Program probíhá v Zooškole.
-
Program je vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Venkovský dvorek
Cílem programu je blíže se seznámit se zvířaty, která mohou děti vidět na farmě či na statku.
Program má dvě varianty - venkovní a vnitřní. Venkovní varianta je realizována v letních měsících a za příznivého počasí, v opačném případě je program realizován uvnitř.
Začínáme v prostoru poblíž horní pokladny, kde si s dětmi budeme nejprve povídat a hrát. Zjistíme, jaká zvířata už děti znají a povíme si k nim více informací - proč je chováme, jak se o ně staráme. Ve druhé části si pomocí obrázků a hry procvičíme názvy samce, samice a mláděte a řekneme si, jak je od sebe rozeznáme. V rámci programu si děti budou moci porovnat například surovou ovčí vlnu s klubíčkem nebo vajíčka od různých druhů ptáků. Něco málo si povíme i o včelkách, které u nás chováme.
Venkovní část programu je zakončena krmením zvířat v prostoru venkovského dvorečku. V případě nepříznivého počasí si pak s dětmi vyrobíme v zooškole ovečku z papíru.
-
Program probíhá v areálu i v zooškole
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ.