Seznam výukových programů
Architekti ZOO
Účastníci se zábavnou formou seznámí se zajímavými informacemi ze života zvířat. Naučí se využívat poznatků jejich způsobu života ve volné přírodě k plnohodnotnému chovu v zoo. Program začíná „nákupem zvířat“ do budoucí zoo, kdy si děti ve skupinách postupně losují obrázek zvířete s otázkou. Pokud odpoví správně, kartičku získají. Po vyčerpání všech otázek si kreslí vlastní zoo, do které umístí obrázky zvířat, vše se zřetelem na potřeby daných zvířat, chovatelů i návštěvníků. V závěrečném vyhodnocení každá skupina svojí práci obhajuje, jsou zhodnoceny klady i nedostatky jednotlivých zoologických zahrad.
-
Program probíhá pouze v Zooškole.
-
Program je vhodný pro 3. – 6. třídu ZŠ (dvě varianty pro různé věkové skupiny).
Chováme se jako zvířata?
Program je zaměřen především na poznatky z oblasti etologie. V první fázi se v Zooškole žáci během PPT prezentace dozvědí potřebné spektrum informací o dané problematice. Dále program probíhá formou samostatné práce v areálu zoo s využitím přímého pozorování zvířat a zapisováním poznatků do pracovních listů. Vyhodnocení probíhá stylem všeobecné diskuze v Zooškole.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Nekupujme si jejich životy
Program je úzce zaměřen na problematiku ochrany zvířat a rostlin z hlediska Washingtonské úmluvy (CITES). V první fázi se v Zooškole účastníci dozvídají informace k dané problematice při PPT prezentaci. Ve druhé fázi následuje samostatná práce v areálu zoo se zapisováním do pracovních listů s využitím areálu zoo. Na závěr probíhá vyhodnocení především formou diskuze na dané téma, zaměřené na rozvíjení vlastních názorů a jejich obhajobu.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ a studenty SŠ.
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině jsou zaměřeny na úmluvu o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících druhů zvířat a planě rostoucích druhů rostlin - CITES. Ve výukovém programu nechybí celá řada interaktivních prvků a pomůcek včetně několika hraných scének z návratu z dovolené či letištní kontroly. Součástí programu je ukázka pochybných suvenýrů a pašeráckých praktik. V neposlední řadě jsou děti seznámeny s podobou současného ilegálního obchodu se zvířaty a možnostmi, jak mu zabránit a chránit ohrožené druhy.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 6. až 8. tříd ZŠ.
Prales na talíři
Výukový program Prales na talíři je zaměřen ekosystém tropického deštného pralesa a na nebezpečí, které pro něj znamená kontroverzní pěstování palmy olejné. Účastníci programu se nejprve seznámí s biotopem deštných pralesů a životem v nich. Další částí programu je seznámení s palmou olejnou, způsobem jejího pěstování v Indonésii a představení produktů obsahujících palmový olej. Souvislost deštných pralesů a jejich devastace je znázorněna pomocí myšlenkové mapy a kartiček vyobrazujících osoby a zvířata z celého světa. Závěrem celého programu je zkrácená verze dokumentárního filmu "Zelená poušť" a na ní navazující debata s dětmi o dané problematice. Ve výukovém programu nechybí celá řada interaktivních pomůcek včetně křížovky, vymýšlení reklamních sloganů k jednotlivým produktům obsahujícím palmový olej nebo praktická ukázka exotických hudebních nástrojů z tropické oblasti.
-
Program probíhá v Zooškole.
-
Program je vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Představ si, že ...
Hlavní náplní programu je samostatná práce v areálu zoo určená pro menší skupiny. Účastníci se seznámí s různými úhly pohledů na zoologickou zahradu a chovaná zvířata. Během samostatné práce účastníci vyplňují pracovní listy, přičemž využívají celý areál zoo. Program je ukončen společnou diskuzí a vyhodnocením.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Program je vhodný pro 3. – 6. třídu ZŠ (dvě varianty pro různé věkové skupiny).
Seznamte se ... domácí mazlíčci
Jedná se o první díl cyklu Seznamte se ..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Účastníci programu získají zajímavé informace o zvířatech, která chováme doma pro naše potěšení. Dozvědí se, jaké mazlíčky můžeme doma chovat, čím je krmit a jak jim připravit nejvhodnější ubytování. Pomocí kartiček s obrázky a ukázkou chovatelských pomůcek se děti naučí základní znalosti péče o domácí zvířata a povinnosti s ní spojené. Tématem programu jsou základní fakta o teraristice, akvaristice, chovu hlodavců, koček a psů. Nebude chybět ani ukázka živých zvířat.
-
Program probíhá v Zooškole.
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ
Seznamte se ... venkovský dvorek
Jedná se o druhý díl cyklu Seznamte se s..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Účastníci se hravou formou seznámí s domácími zvířaty, s jejich užitkem a významem pro člověka. Děti během programu vypráví o vlastních zkušenostech s domácími zvířaty, aktivním způsobem se zapojují při vybírání kartiček s obrázky jednotlivých zvířat. Tyto pojmenovávají a umisťují do nákresu hospodářského stavení na vhodné místo. O každém zvířeti se formou vzájemného povídání dozvědí mnoho informací, hlavní zřetel je dán na péči o zvířata, jeho základní životní projevy a potřeby a užitek daného zvířete pro člověka. Program je spojený i s ukázkami živých zvířat.
-
Program probíhá pouze v Zooškole.
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ.
Seznamte se ... zvířata z divočiny
Jedná se o třetí díl cyklu Seznamte se ..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Tentokrát se účastníci přenesou do české přírody a za pomoci obrázků poznávají divoká zvířata z naší divočiny. Cílem programu je seznámit děti s klasickými zástupci naší fauny a jejich životem ve volné přírodě. Účastníci se dovědí, jak které zvíře vypadá, čím se živí a ve kterém biotopu jej můžeme nalézt. Lektor dále přiblíží základní vztahy panující mezi zvířaty v přírodě.
-
Program probíhá v Zooškole
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ
Sloní hrátky
Program je úzce zaměřen na konkrétní druh zvířete – slony a je vhodné jej využít v době probírání této tématiky ve škole, neboť se při něm spojují teoretické znalosti s praktickým pozorováním. Byl vytvořen u příležitosti 20. výročí chovu slonů v naší zoo v roce 2005. Probíhá formou samostatné práce v pavilonu slonů a jeho okolí, kde se nachází velké množství interaktivních prvků a vzdělávacích panelů. Využívá se pracovních listů, na závěr probíhá vyhodnocení a diskuze přímo v návštěvnické hale, možnost prohlídky zákulisí.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ.
Stezkami ZOO
Jedná se o samostatný terénní program v areálu zoo, kdy prostřednictvím vědomostního kvízu účastníci soutěží o co největší počet bodů. Otázky jsou velice různorodé a zahrnují zajímavosti ze života zvířat chovaných v naší zoo. Při vyhodnocení se děti dozvědí další informace a zajímavosti věnované jednotlivým otázkám. Po dohodě je možné pedagogům připravit pracovní listy s vyhodnocením, které lze pak provést během výuky ve škole (např. z časových důvodů).
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Program je vhodný pro 4. – 7. třídu ZŠ.
Šelmoviny
Program je zaměřen na řád šelmy a zahrnuje zvířata jak exotická, tak i zástupce naší fauny. Probíhá jako samostatná práce s využitím poznatků získaných během prohlídky na zástupcích šelem chovaných v zoo. Během samostatné práce účastníci vyplňují pracovní listy. Program rovněž využívá interaktivních pomůcek umístěných v návštěvnické hale pavilonu šelem. Na závěr následuje závěrečné vyhodnocení a diskuze.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Vzhůru na krmítko
Výukový program je zaměřen na zpěvné ptactvo v období zimních měsíců. Účastníci budou seznámeni s nejčastějšími ptačími druhy a jejich způsobem života. Program se zaměřuje především na přezimující ptáky a správné zásady přikrmování.
Kromě úvodní teoretické části děti absolvují také ornitologické pozorování pěvců přímo v terénu a to za pomocí dalekohledu a klíče k určování ptactva.
Součástí programu je také dárek v podobě skládacího krmítka, které je možné sestavit a instalovat například na pozemku školy. Dále účastníci obdrží kartičku se zásadami krmení, karetní hru černý Petr a poster s ptačími druhy.
Program má přesah i do školní výuky a to právě možností pozorování ptáků na vlastnoručně sestaveném krmítku.
Program je možné objednávat v zimní sezóně, tedy od listopadu do února.
-
program probíhá v zooškole a v areálu zoo
-
program je vhodný především pro žáky 3. - 6. tříd ZŠ
Zvířata hrou
Program je velmi variabilní, lze jej přizpůsobit časovým požadavkům a věku účastníků. Odlehčeným a zábavným způsobem se děti dozvědí mnoho zajímavostí ze života zvířat. Při programu jsou využívány např. formy soutěží, které děti znají z televize (Riskuj apod.). Jednotlivé aktivity jsou bodově ohodnoceny a žáci rozdělení do několika skupin mezi sebou soutěží o nejvyšší počet bodů.
Pro menší děti (1. a 2. třída) je po úvodním společném povídání o zvířatech připravena samostatná práce v areálu zoo. Pedagogický doprovod obdrží s pracovními listy také mapku zoo se zakreslením stanovišť, kde děti plní různé úkoly a odpovídají na otázky. Zároveň obdrží i vyhodnocení, které slouží ihned ke kontrole úkolů na jednotlivých zastaveních.
-
Program probíhá v zooškole (3. – 5. třída) a v areálu zoo (1. a 2. třída).
-
Je vhodný pro děti 1. stupně ZŠ.
Zvířata nad propastí
Program je úzce zaměřen na vzácné a ohrožené druhy zvířat, na příčiny jejich ohrožení a způsob jejich ochrany. V první fázi se účastníci v Zooškole dozvědí základní informace o ohrožených druzích zvířat a formách jejich ochrany s využitím krátké PPT prezentace. Poté v rámci samostatné práce v areálu zoo využívají pracovní listy. V závěrečné fázi je program zhodnocen a zakončen diskuzí nad úvahovými tématy zařazenými v pracovních listech. Zřetel je dáván také na to, aby si účastníci dokázali vytvořit vlastní názor na danou problematiku a polemizovat s rozdílnými názory.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Život kolem nás – Les
Účastníci se během programu seznamují s faunou a flórou našich lesů, s životem lesa a s jeho ochranou. Program probíhá částečně v Zooškole a částečně při společné procházce areálem zoo s využitím vhodných zástupců zvířat i rostlin. Využívá se velké množství rozličných aktivit, které provádějí děti samostatně v menších skupinkách.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Je vhodný pro děti 3. – 5. třídy ZŠ.
Život kolem nás – Ptáci
Program je zaměřen především na ptactvo naší fauny, ale i na všeobecné znalosti ze života ptáků. Program kombinuje prvky tvořivých aktivit jak v Zooškole, tak v areálu zoo. Program využívá druhy ptáků chovaných v zoologické zahradě.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Je vhodný pro děti 3. – 5. třídy ZŠ.
Život kolem nás – Voda
Účastníci se během programu seznamují s životem okolo vody, s koloběhem vody v přírodě, s významem vody pro život na Zemi. Program se skládá z aktivit prováděných v Zooškole i v areálu zoo, využívá se i chovaných zvířat, jejichž život je spjatý s vodním prostředím.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Je vhodný pro děti 3. – 5. třídy ZŠ.