Seznam výukových programů
Architekti ZOO
Účastníci se zábavnou formou seznámí se zajímavými informacemi ze života zvířat. Naučí se využívat poznatků jejich způsobu života ve volné přírodě k plnohodnotnému chovu v zoo. Program začíná „nákupem zvířat“ do budoucí zoo, kdy si děti ve skupinách postupně losují obrázek zvířete s otázkou. Pokud odpoví správně, kartičku získají. Po vyčerpání všech otázek si kreslí vlastní zoo, do které umístí obrázky zvířat, vše se zřetelem na potřeby daných zvířat, chovatelů i návštěvníků. V závěrečném vyhodnocení každá skupina svojí práci obhajuje, jsou zhodnoceny klady i nedostatky jednotlivých zoologických zahrad.
-
Program probíhá pouze v Zooškole.
-
Program je vhodný pro 3. – 6. třídu ZŠ (dvě varianty pro různé věkové skupiny).
Chováme se jako zvířata?
Program je zaměřen především na poznatky z oblasti etologie. V první fázi se v Zooškole žáci během PPT prezentace dozvědí potřebné spektrum informací o dané problematice. Dále program probíhá formou samostatné práce v areálu zoo s využitím přímého pozorování zvířat a zapisováním poznatků do pracovních listů. Vyhodnocení probíhá stylem všeobecné diskuze v Zooškole.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Nekupujme si jejich životy
Program je úzce zaměřen na problematiku ochrany zvířat a rostlin z hlediska Washingtonské úmluvy (CITES). V první fázi se v Zooškole účastníci dozvídají informace k dané problematice při PPT prezentaci. Ve druhé fázi následuje samostatná práce v areálu zoo se zapisováním do pracovních listů s využitím areálu zoo. Na závěr probíhá vyhodnocení především formou diskuze na dané téma, zaměřené na rozvíjení vlastních názorů a jejich obhajobu.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ a studenty SŠ.
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině
Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině jsou zaměřeny na úmluvu o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících druhů zvířat a planě rostoucích druhů rostlin - CITES. Ve výukovém programu nechybí celá řada interaktivních prvků a pomůcek včetně několika hraných scének z návratu z dovolené či letištní kontroly. Součástí programu je ukázka pochybných suvenýrů a pašeráckých praktik. V neposlední řadě jsou děti seznámeny s podobou současného ilegálního obchodu se zvířaty a možnostmi, jak mu zabránit a chránit ohrožené druhy.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Program je vhodný především pro žáky 6. až 8. tříd ZŠ.
Představ si, že ...
Hlavní náplní programu je samostatná práce v areálu zoo určená pro menší skupiny. Účastníci se seznámí s různými úhly pohledů na zoologickou zahradu a chovaná zvířata. Během samostatné práce účastníci vyplňují pracovní listy, přičemž využívají celý areál zoo. Program je ukončen společnou diskuzí a vyhodnocením.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Program je vhodný pro 3. – 6. třídu ZŠ (dvě varianty pro různé věkové skupiny).
Seznamte se ... domácí mazlíčci
Jedná se o první díl cyklu Seznamte se ..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Účastníci programu získají zajímavé informace o zvířatech, která chováme doma pro naše potěšení. Dozvědí se, jaké mazlíčky můžeme doma chovat, čím je krmit a jak jim připravit nejvhodnější ubytování. Pomocí kartiček s obrázky a ukázkou chovatelských pomůcek se děti naučí základní znalosti péče o domácí zvířata a povinnosti s ní spojené. Tématem programu jsou základní fakta o teraristice, akvaristice, chovu hlodavců, koček a psů. Nebude chybět ani ukázka živých zvířat.
-
Program probíhá v Zooškole.
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ
Seznamte se ... venkovský dvorek
Jedná se o druhý díl cyklu Seznamte se s..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Účastníci se hravou formou seznámí s domácími zvířaty, s jejich užitkem a významem pro člověka. Děti během programu vypráví o vlastních zkušenostech s domácími zvířaty, aktivním způsobem se zapojují při vybírání kartiček s obrázky jednotlivých zvířat. Tyto pojmenovávají a umisťují do nákresu hospodářského stavení na vhodné místo. O každém zvířeti se formou vzájemného povídání dozvědí mnoho informací, hlavní zřetel je dán na péči o zvířata, jeho základní životní projevy a potřeby a užitek daného zvířete pro člověka. Program je spojený i s ukázkami živých zvířat.
-
Program probíhá pouze v Zooškole.
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ.
Seznamte se ... zvířata z divočiny
Jedná se o třetí díl cyklu Seznamte se ..., který je určen nejmladším návštěvníkům a seznámí je s životem zvířat kolem nás.
Tentokrát se účastníci přenesou do české přírody a za pomoci obrázků poznávají divoká zvířata z naší divočiny. Cílem programu je seznámit děti s klasickými zástupci naší fauny a jejich životem ve volné přírodě. Účastníci se dovědí, jak které zvíře vypadá, čím se živí a ve kterém biotopu jej můžeme nalézt. Lektor dále přiblíží základní vztahy panující mezi zvířaty v přírodě.
-
Program probíhá v Zooškole
-
Program je vhodný pro MŠ, 1. a 2. třídu ZŠ
Sloní hrátky
Program je úzce zaměřen na konkrétní druh zvířete – slony a je vhodné jej využít v době probírání této tématiky ve škole, neboť se při něm spojují teoretické znalosti s praktickým pozorováním. Byl vytvořen u příležitosti 20. výročí chovu slonů v naší zoo v roce 2005. Probíhá formou samostatné práce v pavilonu slonů a jeho okolí, kde se nachází velké množství interaktivních prvků a vzdělávacích panelů. Využívá se pracovních listů, na závěr probíhá vyhodnocení a diskuze přímo v návštěvnické hale, možnost prohlídky zákulisí.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ.
Stezkami ZOO
Jedná se o samostatný terénní program v areálu zoo, kdy prostřednictvím vědomostního kvízu účastníci soutěží o co největší počet bodů. Otázky jsou velice různorodé a zahrnují zajímavosti ze života zvířat chovaných v naší zoo. Při vyhodnocení se děti dozvědí další informace a zajímavosti věnované jednotlivým otázkám. Po dohodě je možné pedagogům připravit pracovní listy s vyhodnocením, které lze pak provést během výuky ve škole (např. z časových důvodů).
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Program je vhodný pro 4. – 7. třídu ZŠ.
Šelmoviny
Program je zaměřen na řád šelmy a zahrnuje zvířata jak exotická, tak i zástupce naší fauny. Probíhá jako samostatná práce s využitím poznatků získaných během prohlídky na zástupcích šelem chovaných v zoo. Během samostatné práce účastníci vyplňují pracovní listy. Program rovněž využívá interaktivních pomůcek umístěných v návštěvnické hale pavilonu šelem. Na závěr následuje závěrečné vyhodnocení a diskuze.
-
Program probíhá pouze v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.
Zvířata nad propastí
Program je úzce zaměřen na vzácné a ohrožené druhy zvířat, na příčiny jejich ohrožení a způsob jejich ochrany. V první fázi se účastníci v Zooškole dozvědí základní informace o ohrožených druzích zvířat a formách jejich ochrany s využitím krátké PPT prezentace. Poté v rámci samostatné práce v areálu zoo využívají pracovní listy. V závěrečné fázi je program zhodnocen a zakončen diskuzí nad úvahovými tématy zařazenými v pracovních listech. Zřetel je dáván také na to, aby si účastníci dokázali vytvořit vlastní názor na danou problematiku a polemizovat s rozdílnými názory.
-
Program probíhá v Zooškole a v areálu zoo.
-
Je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ.